Weerstand tegen verandering!?

Verandering roept van alles bij mensen op. Enthousiasme, of juist niet. Nogal eens wordt dat weerstand genoemd. Maar is het dat wel? En hoe kan je daar op een andere manier mee omgaan? Verandering: nodig of mogelijk Aanleidingen voor verandering zijn vaak verschillend. Vaak vallen ze in twee groepen uiteen. Verandering omdat het moet. En…

Lees verder!

Persoonlijke ontwikkeling: 3 tips!

Persoonlijke ontwikkeling. Zelf gekozen of wellicht geadviseerd gekregen. Om te groeien in werken en samenwerken. Mooi, en vaak goed om te doen. Wat helpt daar bij? Drie tips. Ken je potentieel Potentieel. Iedereen heeft het. Een mix aan kwaliteiten die van nature aanwezig zijn. Waar iemand op kan vertrouwen. Die iemand kan inzetten. En iemand…

Lees verder!

Elke klant een goede klant!?

Fijn dat er klanten zijn. Maar moet je met elke klant blij zijn? Mooie kanten Klanten hebben mooie kanten. Ze zorgen voor inkomsten. Het contact met klanten kan plezierig zijn. Ze kunnen ideeën en inspiratie opleveren. Klanten kunnen informatie geven die voor een nieuwe strategie noodzakelijk is. Ze kunnen ambassadeur van jouw organisatie naar potentiële…

Lees verder!

Het maken van een plan; ook een proces!?

Plannen maken. Dan ligt de focus vaak op de uitkomst. Terwijl ook andere aspecten belangrijk zijn. Welke bijvoorbeeld? Het begin Het maken van een plan begint met een vraag. Een vraag omdat er iets moet worden opgelost. Weggenomen. Of verbeterd. Het kan ook zijn dat er mogelijkheden zijn. Kansen. Ontwikkelingen waarop kan worden ingespeeld. Daar…

Lees verder!

Processen en uitkomsten beter beheersbaar, voorspelbaar? Matchen helpt!

Vaak nagestreefd: beheersbare, voorspelbare processen voor betere uitkomsten. Daar zijn verschillende hulpmiddelen voor. Waaronder matching. Pas jij dat al toe? Beheersbaar, voorspelbaar; waarom ook al weer? Elke organisatie kent processen. Waarbij het fijn is als die beheerst verlopen. Voorspelbaar en onder controle zijn. Risico’s worden verkleind. Zodat de uitkomsten zijn zoals beoogd. Klanten krijgen waarvoor…

Lees verder!

Een (organisatie)verandering. Fijn!?

Een organisatieverandering schept duidelijkheid. En enige tijd onduidelijkheid. Die vaak voelbaar wordt in één vraag: wat betekent het voor mij? Maar is dat wel de belangrijkste vraag? Zin en nut Veranderen van een organisatie. Soms gedwongen, vaak gekozen. Gedwongen omdat bijvoorbeeld klanten (gaan) wegvallen, kosten stijgen, inkomsten teruglopen, de kwaliteit afneemt, de cultuur verlammend werkt.…

Lees verder!

Potentieel biedt perspectief. Waarop?

Potentieel: onder andere een eigen mix aan duurzame kwaliteiten. Die iedereen heeft en die mogelijkheden bieden. Perspectief. Waaraan kan je dan denken? Rol De opleiding die is gevolgd, de ervaringen die zijn opgedaan. Dat geeft vaak aan wat iemand kan. Het potentieel kleurt hoe iemand dat vervolgens doet. Welke aanpak, wijze van werken iemand bij…

Lees verder!

Drukker zijn? 3 tips!

Druk zijn, dat kan ook fijn zijn. Bijvoorbeeld omdat het helpt tegen verveling, tegen een bore-out. Hoe krijg je het drukker? Deze drie tips helpen daarbij! Tip 1: ken je klanten niet Klanten zijn wezenlijk voor een organisatie. Die klanten hebben vragen. De klant en zijn vraag kennen, helpt een passend antwoord te vinden. Daar…

Lees verder!